• Obwodnica

    PDFDrukujEmail
  • Autor: Juliusz Olszewski
  • sobota, 22 sierpnia 2009 22:01
  • Szklarska PorębaSzklarska Poręba cieszy się z walorów turystycznych oraz z atrakcyjnego położenia w Europie. Cieszymy się z licznie odwiedzających nas gości z różnych stron. Odczuwamy też coraz więcej utrudnień  powodowanych przez tysiące samochodów, a co gorsza, rosnącą liczbę przejeżdżających tranzytem tirów.

     

    Czy pomysł zbudowania obwodnicy to wspaniała oraz realna koncepcja dla miasta czy hucpa i mydlenie oczu, jak słychać ze strony tzw. opozycji?

     

    Puszczenie ruchu tranzytowego bokiem to marzenie każdego samorządu skazanego na hałas. O obwodnicy zaczęło się mówić w latach 2004-2005 za sprawą aktywności Grzegorza Sokolińskiego. Na początku temat wydawał się zupełnie kosmiczny ze względu na swój rozmach i koszty. Na tę nierealność zwracała ostatnio uwagę opozycja, wywodząca się głównie ze „starej” ekipy rządzącej. Poziom zainteresowania tematem poprzednich samorządów dobrze oddaje fakt, że na początku starań o obwodnicę na ogólnopolskie spotkania do GDDKiA czy do Urzędu Marszałkowskiego oraz do specjalistycznych biur projektowych Grzegorz Sokoliński jeździł jako jedyny przedstawiciel Szklarskiej Poręby. Siedmioosobowa grupa, której przewodził, założyła lokalną sekcję Dolnośląskiej Izby Turystyki i pod tym sztandarem rozpoczęli starania, gdy tymczasem z innych miejscowości przybywali burmistrzowie lub prezydenci miast.

    Fot 1.
    Szklarska Poręba miasto samorząd rada miasta inwestycje miejskie narty rowery góry KarkonoszeChyba każdy się zgodzi, że komunikacja samochodowa na ulicy Jedności Narodowej jest przykra. Mamy huk, smród i wibracje za sprawą, głównie tirów. Cała, pięknie położona ulica jest praktycznie wyłączona z ciągu turystycznego jaki może tworzyć z ulicą 1 Maja. Obecnie przejeżdża przez miasto około 10 tys pojazdów na dobę. Ogromna ich część to ciężkie tiry. Droga może służyć i będzie służyła najcięższym ich wersjom o nacisku 11,5 tony na jedną oś. Przewidziano to w traktacie  akcesyjnym do UE. Mowa o całej drodze, a raczej jak drogowcy mówią o "korytarzu drogowym" - od Świnoujścia przez Zieloną Górę, Legnicę do granicy w Jakuszycach właśnie. W tym celu już przebudowano za około 7 mln złotych most na rzece Kamiennej koło huty Julii. W tym samym celu trwają prace na szosie powyżej huty. Niebawem rozpoczną się modernizacje na odcinku od Piechowic do Szklarskiej Poręby oraz w samym mieście.
    Szklarska Poręba miasto samorząd rada miasta inwestycje miejskie narty rowery góry Karkonosze wypadek tiry szosa obwodnica
    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest odpowiedzialna za utrzymanie tych dróg w stanie przejezdnym. Musi więc wydać jeszcze ok. 100 mln na przebudowę odcinka szosy do Piechowic, bo obecna jest za słaba. Niedawne obsunięcie po powodzi fragmentów tej drogi pokazało co jest pod asfaltem - głazy, kamienie, rumosz skalny, puste przestrzenie, podziemne strumyki. Wszystko, tylko nie to co jest w stanie udźwignąć ciężki ruch kołowy. Droga będzie więc wzmacniana, a warto dodać, że rozważano też inne koncepcje remontu, łącznie z wybudowaniem kilku tuneli o łącznej długości ok. 1 kilometra. Stanęło na remoncie drogi w jej obecnym przebiegu.

    Obwodnica jest konieczna i ma szansę realizacji za jakieś 7-10 lat. Jest to inwestycja szacowana na ok. 52 mln zł, to mniej więcej dwa, roczne budżety miasta. Jej optymalny przebieg będzie się zaczynał w okolicach stadionu w Piechowicach, pobiegnie w głąb Doliny Małej Kamiennej. Następnie łukiem musi wspiąć się do drogi na Świeradów, skręcić w lewo, żeby po ścięciu Zakrętu Śmierci pójść w prawo trasą obecnej Drogi Sudeckiej oraz nowym odcinkiem aż do Jakuszyc.
    Szklarska Poręba miasto samorząd rada miasta inwestycje miejskie narty rowery góry Karkonosze wypadek tiry szosa obwodnica mapa
    Szklarska Poręba miasto samorząd rada miasta inwestycje miejskie narty rowery góry Karkonosze wypadek tiry szosa obwodnica

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Ten przebieg jest optymalny – mówi G.Sokoliński, większość terenów, które musiałaby zająć obwodnica należy do Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych. Nie ma tyle kłopotliwych i kosztownych uzgodnień z właścicielami rozdrobnionych terenów prywatnych co w przypadku innych podobnych inwestycji. Poza tym droga musi pokonać różnicę wzniesień na tyle łagodnie, żeby tiry nie miały kłopotów z podjazdem.

     

    szklarska poręba obwodnica samorząd inwestycje miejskie mapa szosa drogaOstatni, przed granicą, odcinek całego systemu drogowego ze Świnoujścia poprowadzi ruch kołowy do północnego okręgu przemysłowego w północnych Czechach w rejonie Liberca. Dawne plany wprowadzenia tirów do Czech przez Lubawkę okazały się nieekonomiczne. Okazuje się, że firmy przewozowe kierują swoje tiry drogą o 100 km krótszą czyli przez Szklarską Porębę, a nie przez Hradec Kralove.

    Kiedyś mówiło się o obwodnicy w korycie rzeki Kamiennej przez miasto. Co to za obwodnica, która rozcina miasto na pół? Bezsensowny pomysł – mówi G.Sokoliński. Ruch z jednej strony rzeki byłby przełożony na drugi brzeg. Jaka to korzyść dla miasta?

    Również nierealny jest pomysł nazywany „TIRY NA TORY”. Torowisko, obecnie remontowane, nie jest przystosowane do przenoszenia takich obciążeń jak platformy kolejowe z tirami. Pomysł odpada również ze względu na ukształtowanie terenu. Linia kolejowa z Jeleniej Góry do Jakuszyc pokonuje zbyt dużą wysokość. Pociągi pasażerskie to lekkie wagony, szynobusy, które sobie poradzą. Superciężkie składy z tirami nie podjadą. A co ze stacjami przeładunkowymi? Tiry muszą jakoś wjeżdżać i wyjeżdżać z platform kolejowych.

    Obwodnica będzie jednym z elementów całego układu komunikacyjnego miasta. Składać się na niego będą jeszcze parkingi, system skibusów oraz dojazdy z obwodnicy do miasta. Jeden sprowadzi pojazdy od strony Zakrętu Śmierci. Drugi wyżej, w okolicy ulicy Schroniskowej. Trzeci jeszcze głębiej na Białą Dolinę obecnie znacznie niedoinwestowaną turystycznie m. in. właśnie ze względu na utrudniony dojazd ulicami Demokratów lub Dworcową i Wolności. Wczasowicze będą mogli dojechać pod wyciąg krzesełkowy, oraz nową „kanapę” od strony Jakuszyc do nowego parkingu planowanego za dawną bazą Nadleśnictwa. Stamtąd mają być dowożeni skibusami pod same wyciągi.  Cały system skibusów oraz infrastruktura komunikacyjna miasta może  kosztować ponad 1 mln zł. Według G.Sokolińskiego nie mamy po prostu innego wyjścia, musimy dążyć w tym kierunku. To jedyny sposób na rozładowanie komunikacyjne miasta oraz obsłużenie rosnącej liczby turystów.

    Szklarska Poręba narty góry rowery diabelski kanion turystyka szosa obwodnicaWarto dodać, że obwodnica dowartościuje sąsiedzki Świeradów Zdrój. Dzisiaj trzeba do niego dojechać przez centrum Szklarskiej Poręby, albo naokoło przez Gryfów. Poza tym, właśnie łatwość dotarcia w tamten rejon pozwoli na aktywizację turystyczną okolicę kopalni kwarcu na Izerskich Garbach czyli stworzenie Diabelskiego Kanionu na Rozdrożu Izerskim. Wszyscy na tym skorzystamy.


    Organizuje się w mieście nieformalna, na razie, grupa mieszkańców zainteresowanych pilotowaniem tej inwestycji. To ci, którym tiry szczególnie dają się we znaki. W czwartek 20. sierpnia br. urządzili swoje pierwsze spotkanie w kawiarni, które zakończyło się, nadal niesformalizowanym, uzgodnieniem koordynatora. Został nim  jeden z radnych Bohdan Ginter. W internecie jest dostępny blog prowadzony przez Macieja Gintera. Adres: akcjawentylacja.pl, można tu umieszczać swoje uwagi na temat „oczyszczania miasta z tirów”.

     

    Fot 1. http://www.gory-latem.pl/pliki/szklarska_galeria/centrum_szklarskiej_poreby.jpg
    Fot pozostałe pochodzą z prezentacji multimedialnej przygotowanej przez G.Sokolińskiego.

  • Komentarze  

     
    0 # trollUBoll 2009-08-23 11:15
    TEMU SOKOLINSKIEMU TO RAKIETE NA MARSA TRZEBA ZAFUNDOWAC Z TYMI JEGO KOSMICZNYMI POMYSŁAMI. MY OPOZYCJA MOWIMY OBWODNICY STANOWCZE 3 X NIE. FAKT - MY POMYSLU NIE MAJMY JAK TIRY Z MIASTA WYGONIC, ALE NAM TIRY NIE PRZESZKADZAJA. TATUS Z MAMUSIA JUZ PRZY JEDNOSCI NARODOWOEJ NIE SYPIAJA. TERA SPIA W PENSJONACIE KTORY BROZEK ROZEK FAJA SOKOLINSKI I WCHNIAK PRZYSTOJNIAK CHCA ZABRAC. A TO KRWAWIZNA NASZA. NASZ CI ON, NASZ. NIE ODDAMY,. REFERNEDUM JESZCZE RAZ ZORGANIZUJEMY. NA BUDOWE OBWODNICY SIE INE ZGADZAMY, BO NAM TIR NIE PRZESZKADZAJA.
    OBVWODNICY MOWIMY STANOWCZE NIE.

    _______________ _______________ _____
    Od red: taka to już chyba nasza, świecka tradycja, że z braku prawdziwej opozycji jajcarze muszą się produkować w jej imieniu.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # adwokat diabłą 2009-08-23 19:16
    powiem tyle : na tak "genialny" pomysł mogła wpaść tylko obecna ekipa rządząca - pomysł jest tak bardzo nierealny że już chyba realniejsze jest zbudowanie wielkiego mostu nad Szklarska ktory by sie zaczynał w Jeleniej a kończył w Harrahovie.....

    na szczęście już im niedługo zostało,a kto po nich przyjdzie,ktoko lwiek by to nie był (bo już napewno nie oni),zarzuci pomysł i może pieniądze bedą przeznaczone na REALNE cele a nie czyjeś fantazje.

    Tiry w Szklarskiej były są i będą ,geolokalizacja jest jaka jest i nie ma możlwiości budowy obwodnicy.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # czytelnik 2009-08-23 20:12
    Zgadzam się z "adwokatem diabła" , obowdnica jest pomysłem bardzo drogim i raczej nie wykonalnym - jeżeli chodzi o centrum Szklarskiej to już dawno przeniosło się na ul.1 Maja, a tam Tiry nie jeżdżą.
    Sama Jedności Narodowej atrakcją jakąś specjalną nie jest,fajne knajpki i tak są na 1.Maja tak samo jak sklepy z pamiątkami,a ulica sama w sobie jest prostą drogą pod wyciąg.
    Smutnym ale prawdziwym faktem jest,że Jedności Narodowej już dawno "umarła" jako główna ulica Szklarskiej i jakoś nikt za nią nie płacze z powodów wymienionych powyżej.
    Więc pytam się ,jaki jest sens,wydawania dziesiątków milionów złotych na (ewentualne/małoprawdopodob ne)budowanie obowdnicy,która i tak nie zmieni niczego,poza tym że kilku osobą mieszkającym przy jedności przestaną dzwonić szklanki w szafce podczas przejazdu tirów.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # czytelnik 2009-08-23 20:54
    sens jest taki, aby tym kilku osobom szklanki nie dzwoniły i aby ulica Jedności narodowej odżyła. No, ale tego "opozycja" widać pojąć nie potrafi.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # czytelnik 2009-08-23 22:26
    w Szklarskiej nie ma "opozycji" panie czytelniku - jest rada pod wodzą pana S. - i mieszkańcy którzy jak mają odmienne zdanie niż pan S. i spółka są wyzywani od najgorszych.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # Juliusz Olszewski 2009-08-24 17:02
    Przesada z tym "wyzywaniem", napędzana anonimowością. Kiedy, kogo i który urzędnik miejski czy radny ZWYZYWAŁ? Konkrety - nazwisko, data!? I nie tutaj - na adres redakcji, proszę, a tutaj zapraszam w sprawie obwodnicy.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # Jędruś Koralik 2009-08-26 20:42
    Nasz problem polega na tym, że nie potrafi niczego.
    Czego się nie tkniemy to spie. Tak było, jest i będzie. Więc nie wymagajcie od nas pomysłów na rozwiązanie kwestii tirów. To leży po za naszymi możliwościami pojmowania świata. MY OPOZYCJA nie rozumiemy ludzi, którzy narzekają na przejeżdżające przez miasto tiry. Nie pojmujemy o co chodzi turystom, którzy narzekają na mknące przez centrum kolosy ważące kilkadziesiąt ton. Nie rozumiemy handlowców, którzy mówią, ze Jedności Narodowej umiera. Jesteśmy głusi na to, że ludziom pękają ściany w domach. Nam nie pękają, bo my tam domów nie mamy. Nie oczekujcie od nas współczucia i zrozumienia, a w związku z tym nie oczekujcie od nas tego, że będziemy popierać starania władz które chcą obwodnicy. My uważamy, że to jest pomysł chory i kosmiczny. Co damy wam w zamian? Jako opozycja nic wam nie damy. My walczymy wyłącznie o swoje. Chcemy wrócić do odebranego nam koryta, które nam odebrano po nastu latach.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # criss 2009-08-27 03:20
    do jedruś koralik - w całym tym biznesie z obwodnicą chodzi przede wszystkim o to że jest to projekt tak bardzo skomplikowany i tak BARDZO drogi i o tak BARDZO małych szansach powodzenia/zrealizowania,ż e sam fakt mówienia o nim poważnie, u logicznie myślącej osoby wywołuje ironiczny uśmiech.
    uważam że MUSI być jakaś alternatywa do obwodnic - a jeżeli nie ma to trzeba wymusić na władzach (ja nie wiem kto o tym decyduje) - NAJZWYKLEJSZY ZAKAZ PRZEJAZDU TIRÓW PRZEZ SZKLARSKĄ (powołując sie na np.ekologie,zatruc ie srodowiska,szko dy dla pomników natury itd itp nie mówie o ludziach i pękających ścianach bo jak wszyscy wiedzą w obecnych czasach tym raczej nikt się poważnie nie przejmie a ekologią napewno ktoś się przejmie).
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # dla malkontentów*green 2009-08-27 09:20
    Dzisiaj w onecie taki tekst w sprawie Zakopanego znalazłem. Polecam jego lekturę wszystkim a zwłaszcza malkontentom, pseudo krytykom i innym sfrustrowanym, którzy z powodu utraty władzy na oślep krytykują wszystkich i wszystko.
    Zakopane w euforii – tylu turystów pod Giewontem nie było podobno jeszcze nigdy! W tym roku Polacy wybrali krajowe góry i stąd prawdziwy najazd. Kiedy jednak popatrzeć na to trochę z boku, odnosi się wrażenie, że mimo to Zakopane przesypia swoją szansę.

    Rekordowa liczba przyjezdnych wprawia bowiem w samo zachwyt lokalne władze, które co kilka dni informują o tym fakcie „z satysfakcją” (własną satysfakcją oczywiście) i zachwytem, cytując przy tym statystyki potwierdzające prawdziwy boom w Zakopanem.

    Oblężone miasto

    A statystyki są faktycznie imponujące – w sierpniu bywają dni, kiedy jednorazowo w Zakopanem i jego najbliższej okolicy przebywa, szacunkowo, około 250-300 tys. ludzi – to ponad 10-krotnie więcej niż wynosi liczba mieszkańców letniej stolicy Polski. W góry codziennie wyrusza około 30 tys. turystów. Nietrudno się domyślić, że tak wielki ruch „wpompowany” w prawie w ogóle niemodernizowan e miasto nie prowadzi do niczego dobrego.
    Moim zdaniem nijak sytuacja Zakopanego nie ma się do tego co jest u nas ale warto je porównać.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # Jędruś Koralik 2009-08-27 12:33
    Criss - masz rację. Nalezy wymusić zakaz przejazdu tirami. Wiem nawet na kim. Na komisji europejskiej w , która zatwierdziła unijne "korytarze transportowe" które prowadzą przez Szklarską Porębę i Augustów i na które wraz z akcesją Polski do Unii zgodził się rząd RP w traktacie europejskim. Krótko rzecz ujmując trzeba wsadzić dupę do Brukseli i tam protestować. Myślę, że pomysł jest równie bardziej skazany na porażkę niż pomysł budowy obwodnicy, ponieważ europejskie korytarze transportowe zostały zatwierdzone pod wpływem baaardzo silnego lobby transportowego. Im po prostu jest bliżej niż przez Lubawkę. Więc nawet jeśli całe miasto wyjedzie na pikietę do Brukseli, to nic nie wywalczy.
    Idąc tokiem myślenia crissa myślę, że mieszkańcy Augustowa też nie powinni protestować, bo i tak tej obwodnicy nie wybudyją. Czy na pewno? Coś tam jednak budują. Wolno, bo wolno, ale budują. Masz rację, że to proces kuresko długotrwały i dlatego MY OPOZYCJA MAMY TO W DUPIE. Nas interesują wyłącznie rzeczy doczesne. Nigdy w historii nie myśleliśmy o mieście w kategoriach przyszłości i rozwoju i dlatego to miasto tak wygląda jak wygląda. Gdbyśmy się o obwodnicę zaczęli starać 10 lat temu, to może dzisiaj byłaby budowana. To wyłącznie nasza zasługa, że nie jest budowa i, że to miasto jest zacofane. Pracowaliśmy na to przez kilkanaście lat. My, to znaczy ekipa odsunięta od władzy.

    ______________
    Od red: jedno pytanko - czy można w całości POJECHAĆ do Brukseli zamiast zawozić tam samą d...? :-))))))) o ile oczywiście, ten wyjazd merytorycznie miałby jakiś sens?
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # obwodnica to koniecznośćBeata Czekaj 2009-08-29 04:52
    Po przeczytaniu kilku komentarzy dot. obwodnicy widzę, że większość problem TIRów postrzega jako problem mieszkańców ulicy Jedności Narodowej. A to ciekawe!!! TIRy pędzące każdego dnia przez środek miasta, to problem Szklarskiej Poręby –turystycznej miejscowości. Oprócz tego, że jadą pod oknami mieszkańców ulicy Jedności i Sikorskiego, to przede wszystkim psują wizerunek miasta. Czy Państwo naprawdę myślicie, że choć jeden z odwiedzających nas turystów pozytywnie postrzega obecność TIRów w środku miasta. Czy ci, którzy idą na Kamieńczyk lub Krucze Skały, albo ci którzy jadą na rowerze w stronę rowerowych szlaków na Jakuszycach lub idą wzdłuż ul. Jedności Narodowej zachwycają się widokiem i odgłosami TIRów. Bez względu na to, czy mieszkańcom ulicy Jedności Narodowej przeszkadzają TIRy czy też nie, to ulica ta biegnie przez środek miasta. Po jednej stronie jest Marysin i ulica 1Maja a po drugiej jest Biała Dolina, os. Huty, ulica Obrońców Pokoju przy której jest szkoła podstawowa i gimnazjum. Poza tym od kilku lat obserwujemy wzrost turystów odwiedzających Szklarską Porębę ze względu na znakomite warunki do uprawiania narciarstwa biegowego w Jakuszycach. Domyślam się, ze zdaniem przeciwników obwodnicy narciarze przebywający na Polanie Jakuszyckiej podziwiają z zachwytem sznury przejeżdżającyc h TIRów. Pozazdrościć też należy matkom prowadzającym swoje dzieci do przedszkoli mieszczących się przy ul.Sikorskiego czy na Hucie. Niebywałe jest to, że ktokolwiek ma wątpliwość że tranzyt TIRów nie powinien się odbywać środkiem miejscowości turystycznej.
    Beata Czekaj
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # obywatel wyborca 2009-08-29 11:47
    Brawo Pani Beato! Dodam tylko, że po przeczytaniu niektórych komentarzy jestem przekonany, że ci którzy twierdzą, że można zamknąc przejazd tirów poprzez zakaz nie wiedzą o czym piszą.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # Juliusz Olszewski 2009-08-29 14:49
    Intensywny ruch drogowy na Jedności Narodowej oraz trwające od lat dzikie parkowanie na chodnikach spowodują tam rosnący bałagan. Żaden samorząd nic nie zrobił w sprawie notorycznego łamania przepisów o zakazie zatrzymywania na chodnikach "bo w mieście brak parkingów, a nie możemy szykanować wczasowiczów bo więcej nie przyjadą..." no i mamy tor przeszkód zamiast normalnych chodników. O tym też należy pamiętać w kontekście obwodnicy.
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # Beata Czekaj 2009-08-31 05:52
    Do głowy mi nie przyszło, żeby postawić zakaz. Myślę o sensownych rozwiązaniach. Uważam, że starania o obwodnicę powinny PILNIE stać się sprawą mieszkańców oraz WŁADZ Szklarskiej Poręby. Mogliśmy protestować - głośno wypowiadać swoje niezadowolenie z faktu, że tranzyt TIRów przez centrum górskiego kurortu działa na naszą niekorzyść. Nie rozumiem tych, którzy uważają pomysł obwodnicy za nierealny. Dlaczego nierealny? Ukształtowanie terenu? To w dzisiejszych czasach nie stanowi problemu. Pieniądze? Są w naszym państwie pieniądze na remont drogi pomiędzy Piechowicami a Szklarska Porębą (100mln. zł. słownie: sto milionów złotych). Remont ma się rozpocząć w przyszłym roku przeczytałam w artykule powyżej. Za te pieniądze można byłoby wybudować niemal dwie obwodnice (52mln.zł. artykuł powyżej). Nie wiem dlaczego nasze władze nie zaprotestowały na informację o rychłym remoncie drogi pomiędzy Piechowicami a Szklarska Porębą. Skoro ten odcinek drogi nie jest odpowiedni dla najcięższych TIRów ( dla osobowych na pewno jest odpowiedni) i ma kosztować tyle pieniędzy, to szkoda że my nie wykorzystaliśmy tego dla siebie. Na czas remontu nie będziemy mieć TIRów, a dojazd do Górnej będzie przez Dolną. Coś znowu przespaliśmy.
    O obwodnicy myślę następująco: możliwa, konieczna. Kiedy w końcu powstanie, to będą się z niej cieszyć nie tylko mieszkańcy Szklarskiej Poręby ale również kierowcy TIRów. Trzeba działać zamiast bić brawo bezimiennie.
    Beata Czekaj
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     
     
    0 # Kartofle i ich kartoflane pomysłySBek z Urzędu Miasta 2009-09-15 17:25
    Pomysł rodem z opowieści science-fiction! (...)


    Od red: komentarz przeniesiono do artykułu WIZJE I STRACHY
    Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
     

    Dodaj komentarz


    Kod antysapmowy
    Odśwież

Hipoterapia HIPPONY

Gabinet Stomatologiczny w Szklarskiej Porębie

Reklama

Reklama

Linki sponsorowane

blog
Opis: Masaż jak robić - i zdjęcia
Super wakacje nad morzem kitesurfing to coś czego szukałeś!
Opis: Suplementy diety a tabletki antykon - i zdjęcia
sprawdź jak wygląda i jeźzi vespa lx tylko na skuterowo.com
Opis: Zabieg obrzezania - i zdjęcia
Choroba trzewna